Alle beetjes helpen tegen de verspreiding van het coronavirus. Zo ontwikkelde Siemens Mobility speciale 3D-geprinte deurklinken voor Russische treinen waarmee de reizigers en het personeel de treindeuren kunnen openen met de elleboog of onderarm. Zo hoeven ze de mogelijks besmette deurklinken niet aan te raken met de blote, onbeschermde hand.

Veilig op het openbaar vervoer

We leven in een mobiele samenleving. Veel mensen zijn voor hun verplaatsingen aangewezen op het openbaar vervoer. Zodra de gezondheidsmaatregelen het opnieuw toestaan, zullen de treinen in Rusland weer miljoenen burgers vervoeren.

De Russische spoorwegen (RZD) zochten samen met Siemens Mobility naar structurele oplossingen om het risico op nieuwe coronabesmettingen onder reizigers en medewerkers zo klein mogelijk te houden.

Aanrakingen met besmette oppervlakken mijden

Het coronavirus blijft een tijdje op oppervlakken aanwezig. Daardoor kan het zich verspreiden als mensen een besmet voorwerp aanraken. Deurklinken zijn daarbij een gevreesde potentiële virusverspreider. Want hoe geraak je een trein in zonder de deur te openen?

Siemens Mobility test momenteel 36 hulpstukken voor deurklinken van Desiro-treinen waarmee je de deuren kunt openen met de elleboog in plaats van met de blote, onbeschermde hand.

3D-printing op aanvraag

De onderdelen worden geproduceerd door ‘Additive Manufacturing’. Op de twee Stratasys 3D-printers (in Moskou en Sint-Petersburg) kunnen niet alleen reserveonderdelen geprint worden, maar ook deze innovatieve elleboogklinken voor de Desiro- en Velaro-treinen van het Russische treinpark.

Dit maakt deel uit van het ‘Easy Sparovation Part’-netwerk waarmee onderdelen gewoon op aanvraag geprint worden in 3D. Dat bespaart tijd en productiekosten. Zo kunnen de Russische spoorwegen flexibel en snel inspelen op de noden, zoals ook met deze speciale coronadeurklinken.

Center of Competence voor Additive Manufacturing

Het Additive Manufacturing-netwerk van Siemens Mobility wordt aangestuurd vanuit de Duitse stad Erlangen. Naast de activiteiten in Moskou en Sint-Petersburg zijn er nog vestigingen in Dortmund en Wegberg-Wildenrath (Duitsland). De mogelijkheden van Additive Manufacturing via 3D-printing in de spoorwegindustrie zijn legio. Dat kon u al merken in een vorig artikel.

Neem contact met ons op voor meer informatie.