Hoe voorzie je een brede waaier aan reserveonderdelen voor complexe treinstellen die in elk land nog eens anders zijn ook? Siemens Mobility print voortaan de nodige onderdelen. Dat levert aanzienlijke tijdswinst, efficiëntie en logistieke duurzaamheid op.

Dertien treinen in een dozijn

Treinstellen zijn uiterst divers. Elk land heeft zo zijn eigen vereisten wat betreft instaphoogte, inrichting, capaciteit, enz. naargelang het gebruik ervan (intercity, expresnet, metro).

Die verscheidenheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor onderhoud en reparatie. Een vervoersmaatschappij kan het zich niet veroorloven om treinstellen lang in de werkplaats te houden. Ze moeten zo veel mogelijk inzetbaar zijn.

Complex onderhoud en herstellingen

Dus als een treinstel defect is, moet dat liefst tegen gisteren opgelost zijn. Een paar weken wachten op een complex onderdeel dat nog gegoten of gefreesd moet worden, is geen optie. bovendien is het duur om de productie op te starten voor kleine hoeveelheden.

Daarom fabriceerde Siemens Mobility (de railafdeling van Siemens) tot op vandaag de meest kritieke reserveonderdelen op voorhand. Zo was de beschikbaarheid van reserveonderdelen in de onderhoudsdepots zo goed als 100%. Maar dit was een dure oplossing, vooral omdat veel van deze onderdelen misschien nooit, of zeer weinig, nodig zullen zijn.

Reserveonderdelen printen

Siemens kocht zijn eerste 3D-printer al in 1989 aan. Na veel testen groeide het idee om ‘additive manufacturing’ ook te gebruiken voor veiligheidskritische railonderdelen. Met succes. Siemens kreeg groen licht van technische inspectie (TÜV Süd) en produceerde al reserveonderdelen voor Dusseldorf Airports SkyTrain.

.

Het nieuwe RRX Rail Service Center van Siemens, dat in de lente van 2018 zijn deuren opende in Dortmund, is voorzien van een state-of-the-art industriële 3D-printer om de meeste uiteenlopende reserveonderdelen te printen. Dit vermindert de nodige tijd om onderdelen te leveren met 95% en een minimumbestelling is niet meer nodig.

NMBS, die de Desiro-treinen van Siemens gebruikt, ging op bezoek in Erlangen om de nieuwe mogelijkheden te bekijken.

Koen Tampère – Team Coördinator Technisch Tekenbureau & Jan Pijpops – Rolling Stock Engineer : “Het bezoek aan de site in Erlangen was voor ons het moment om ervaringen uit te wisselen met Siemens. We brachten enkele 3D modellen mee van complexe spareparts van dewelke we de herbevoorradings- of productietijd drastisch willen reduceren. Elk model werd besproken en de mogelijkheden afgewogen, want niet elk model komt in aanmerking voor productie met deze technologie. We hebben beslist om enkele testcases op te starten. Deze kunnen, na grondige beproeving in onze workshop en positieve evaluatie door het technisch team, opgesteld worden op ons rollend materieel.”

Een digitale toekomst

De volgende jaren voorziet Siemens een netwerk van digitale 3D-printers in een tachtigtal vestigingen over de hele wereld. Ze zullen aangestuurd worden vanuit het competentiecentrum voor 3D-printen in Erlangen. Zo kunnen reserveonderdelen overal ter wereld in een recordtijd geprint en geleverd worden, zodat de treinen zo weinig mogelijk stil staan, zelfs bij onvoorziene omstandigheden zoals vandalisme of ongevallen.

Meer info nodig? Surf naar onze website of contacteer Mathias Hibert.