Doorgedreven beveiliging en verregaande automatisatie: twee zaken waarmee toekomstgerichte banken elke dag in de weer zijn. Ook op het vlak van gebouwtechnologie. Zo dreef BNP Paribas Fortis samen met Siemens de toegangscontrole tot zijn administratieve gebouwen op. De digitale onthaaloplossing e-Welcome automatiseert er de toegangsprocedure en biedt bezoekers tegelijk een aangename en efficiënte verwelkoming.

Vóór de komst van e-Welcome had een desk guard aan de receptie meerdere rollen. Naast een onthaalfunctie nam hij of zij ook een deel bewaking op zich, via identiteitscontroles en het uitlenen van bezoekersbadges. BNP Paribas Fortis wou het degelijke toegangssysteem met badges deels behouden, maar bezoekers ook een zekere mate van selfservice aanbieden. Om zo uiteindelijk de desk guards efficiënter in te zetten en een klare kijk te krijgen op wie de gebouwen in- en uitgaat.

Optimale balans beveiliging-comfort

De eisen van BNP Paribas Fortis waren hoog: een geautomatiseerde onthaaloplossing moest beantwoorden aan de specifieke bankprocedures, in lijn zijn met de strenge veiligheidsregels én verdere uitbreidingen toelaten. “Die technische kennis voor een maatoplossing vonden we bij Siemens Building Technologies”, vertelt Jean Paul van Elk, Head of Physical Security bij BNP Paribas Fortis. “Dat Siemens-technologie al aanwezig was bij onze toegangscontrole, branddetectie en klimaatregeling, versterkte het vertrouwen.”

Een eerste pilootopstelling zag het licht in de Brusselse Botanic-building. Menselijke logica en intuïtie dienden als basis om de oplossing zo klantvriendelijk mogelijk te maken, zonder compromissen te sluiten op het vlak van beveiliging. Jean Paul: “Bij de verdere uitrol van het project konden we rekenen op een klein team van flexibele Siemens-medewerkers. We profiteerden dus van de competentie van een wereldspeler met de flexibiliteit van een kmo. Dat maakte het werken heel efficiënt en pragmatisch.”

Uitbreidbare intelligentie

Wie vandaag een BNP Paribas Fortis-gebouw bezoekt waar geen bewakingsagent aanwezig is, meldt zich aan bij de digitale kiosk e-Welcome. Een centrale operator begeleidt de bezoeker vanop afstand bij het scannen van de eID-kaart en de aanmaak van een bezoekersbadge. De contactpersoon of ‘host’ krijgt een seintje dat de bezoeker is aangekomen, waarna ofwel hijzelf, ofwel een ‘escort’ de bezoeker afhaalt. Via de badgelezers doorheen het gebouw houdt het systeem de precieze locaties van medewerkers en bezoekers bij. Die intelligentie biedt ook voordelen qua fysieke veiligheid: bij een evacuatie heeft de bank meteen zicht op wie zich waar bevindt.

In een hyperbeveiligde bankomgeving laat de oplossing ook verdere security-uitbreidingen toe, zoals dubbele identificatie (via eID én badge), gelaatsverificatie (face recognition) via een ingebouwde camera of biometrische identificatie. Daarnaast werkt de bank aan gebruiksvriendelijkheid, bijvoorbeeld door aangepast onthaal voor slechthorende of blinde personen. Of door de feature pre-onthaal: een bezoeker scant aan de e-Welcome desk de QR-code van een e-mailuitnodiging in om een badge te krijgen, waarna de host automatisch een sms krijgt van zijn bezoek.

“In de toekomst zullen banken nog strenger moeten omgaan met beveiliging. Dankzij digitalisering en nieuwe technologieën kunnen we efficiënt inspelen op de vereisten.” (Jean Paul van Elk, Head of Physical Security bij BNP Paribas Fortis)

Contact : Bart Van Nimmen – bart.van_nimmen@siemens.com

+32 475930684