Elk vervoersmiddel heeft zijn voordeel. Dankzij de technologie van Siemens Mobility kan je ze perfect met elkaar combineren. Intermodaal reizen heet dit. “Je kan gewoon de beste prijs op het einde van je rit betalen.”

 

“Met de gecombineerde kracht van technologie, data en een business model dat voor alle stakeholders interessant is, kunnen we mobiliteit beheersbaarder maken.”

Pol Caby – CEO Siemens Mobility België-Luxemburg

 

Annelies woont in de diepe Kempen. Zoals veel Vlamingen van haar generatie gebruikt ze meestal de auto om naar haar werk te pendelen. “Ik doe amper daguitstappen met de trein naar Antwerpen of Gent”, zegt de 45-jarige sales manager. Ze vindt dat ze te veel tijd verliest en het is niet altijd duidelijk wat het haar kost. “Het zou voor mij een grote stap vooruit zijn, als ik met een simpele toets op mijn GSM alle info heb en meteen kan boeken.”

Laat het net dat zijn waar het concept Mobility-as-a-Service (MaaS) steden, lokale overheden en transportbedrijven mee wil helpen. Geert Vanbeveren, Head of International Sales for Intermodal Solutions zegt: “Het is ondertussen een robuust model waar iedere speler zijn gading in gevonden heeft.” In Denemarken bijvoorbeeld biedt “rejseplanen” een volledige connectie vanuit de landelijke regio’s naar eender welke eindbestemming. Met 4 miljoen downloads op een bevolking van 6 miljoen liegt de populariteit er niet om.

En de Denen zijn zeker geen uitzondering. De apps van Siemens Mobility werden al honderden miljoenen keren gedownload. “Vanaf de eerste tot de laatste kilometer integreren we e-scooters, autodelen en openbaar vervoer in elkaar”, verduidelijkt Vanbeveren.

Individueel, efficiënt en milieubewust reizen wordt stukken gemakkelijker

“Wij zijn vooral een technologieleverancier”, stelt Hans De Ruysscher, Business Development Manager at Siemens Mobility België. “En leveren de backend tussen de verschillende spelers.”  De Mobility Marketplace is een marktplatform met modulaire systemen. Individueel, efficiënt en milieubewust reizen wordt stukken gemakkelijker.  “Via die apps kun je automatisch vaststellen waar mensen op- of afstappen. De gebruiker krijgt bovendien niet alleen info, maar kan ook boeken. Zo krijg je de beste prijs op het einde van de reis en hoef je zelfs niet te stempelen. Seamless ticketing.”

Hoe kan een lokale overheid het best van deze technologie gebruik maken?  “Het business model moet voor iedereen interessant zijn”, stelt Vanbeveren. “Als één bepaalde operator maximale winst wil, dan werkt het niet.” Daarover moet de overheid dus waken en het juiste kader over de functies en rollen creëren.

“En het zijn vooral landelijke regio’s die daarvan kunnen profiteren”, vervolgt Vanbeveren. Het is altijd een uitdaging voor de operatoren om te weten hoeveel reizigers er waar en wanneer zijn. “Minder bussen betekent nog minder mensen. We kunnen de routes in kaart brengen en beter voorspellen”, vult De Ruysscher aan.

Juiste balans tussen reizigers en de belangen van een stad

“MaaS en Mobility Marketplace helpt bovendien een balans in stand te houden tussen reizigers en de belangen van een stad, zoals minder CO2 of verkeershinder door wegenwerken”, vult Vanbeveren aan.

Intermodaal reizen maakt enorm veel mogelijk. Waar nu door een kleine treinvertraging vaak een groep mensen een busconnectie missen, kan dit door een eenvoudig signaal aan de wachtende bus vermeden worden. Na de modale shift volgt ook de mentale shift. “Het risico is zeer laag, tickets kopen is zeer gemakkelijk en de reiziger hoeft zich niet af te vragen of ze bus nog gaan halen of de deelfiets nog ter plekke zullen zijn”, besluit De Ruysscher.

Contacteer ons voor meer info of een persoonlijk gesprek.

Artikel in samenwerking met Fokus-Moderne Stad.