Waarom kant-en-klare laadpalen kopen als je zelf de expertise in huis hebt om laadoplossingen op maat te creëren? Met die mentaliteit, maar zonder concrete ervaring in e-mobility, stroopten enkele ingenieurs van het West-Vlaamse Dynamics de mouwen op. Het doel: elektrisch rijden voor het eigen team faciliteren én kennis opbouwen om dezelfde uitdaging aan te gaan bij klanten. De combinatie van motivatie, jarenlange ervaring in industriële automatisatie en innovatieve Siemens-producten wierp snel vruchten af.

Dynamics helpt productiebedrijven bij de realisatie van hun automatiseringsambities. Nieuwe installaties ontwerpen, retrofits van bestaande infrastructuur, systeemintegraties, robotica … het uitgebreide aanbod aan diensten weerspiegelt perfect de veelzijdigheid van het 19-koppige ingenieursteam. Maar dat weerhoudt hen er niet van om ook te innoveren in nieuwe domeinen.

Wat we zelf doen …

“Elektrische mobiliteit sluit perfect aan bij onze visie op duurzaam ondernemen”, zegt Mathias Deloof, zaakvoerder bij Dynamics. “En sinds de regering besliste om vanaf 2026 enkel nog fiscale voordelen voor emissievrije bedrijfswagens te voorzien, zijn we er nog meer van overtuigd dat het de juiste keuze is. Met de transitie zijn we intussen volop bezig. Een belangrijk element daarbij is laadinfrastructuur. We willen dat iedereen zorgeloos op het werk kan laden, onze groene stroom optimaal benut wordt en de extra workload beperkt blijft. Dat alles zonder zware investeringen of afhankelijkheid van derden. Intern vond ik meteen ambassadeurs om dit project te trekken.”

In tandem met Siemens

“Begin 2020 gingen we van start”, steekt hardware-ingenieur en projectleider Viktor Forrez van wal. “Enkele maanden later zouden de eerste EV’s eraan komen. Samen met Siemens, van wie  we sinds jaar en dag een Solutions Partner zijn, staken we de koppen bij elkaar. Onze hoofdvereiste? De oplossing moest geïntegreerd worden met onze bestaande gebouwcontroller, een Siemens-PLC SIMATIC S7-1500, voor een optimale en stabiele energievoorziening. Extra handig: deze controller kan je via het uiterst compatibele I/O-systeem SIMATIC ET 200SP eenvoudig uitbreiden, bijvoorbeeld met de nodige componenten voor de realisatie van AC-laadpalen. Zo verzorgt een communicatiekaart de verbinding met het voertuig en zorgt een HMI-scherm voor een handige visualisatie van het laadproces en interactie met de gebruiker.”

Een nieuwe verdeelkast, een compact ET 200SP-eiland en een bedieningspaneel. Meer was er niet nodig om de basis te leggen voor slimme en geïntegreerde AC-laadinfrastructuur.”

Viktor Forrez, Electrical Project Engineer bij Dynamics

Duurzaamheid als leidraad

“Op dit moment hebben we twee laadpunten voor vijf elektrische bedrijfswagens”, gaat Viktor verder. “Die gebruiken eerst de stroom van onze zonnepanelen om de wagens op te laden. Op zonnige dagen blijven we dan ook 100% groen. Pas als het echt niet anders kan, schakelen we over op gewone energie. Doordat we alles zelf programmeren, kunnen we makkelijk die duurzame klemtonen leggen. Het systeem is bovendien schaalbaar. Belangrijk, want over enkele jaren rijden we bij Dynamics allemaal elektrisch.”

Vooruit denken

Viktor: “Een groter elektrisch wagenpark betekent meer laadpunten en bijkomende uitdagingen. Zeker voor het energienet. Maar omdat we continu het verbruik van ons gebouw meten, kunnen we de laadpunten begrenzen wanneer dat nodig is. Zo vermijden we stroomonderbrekingen. Ook prioritair laden heeft hetzelfde doel: zij die eerst weg moeten, laden we aan vol vermogen. Het systeem laat zelfs toe om de laadpunten te koppelen aan je Outlook-agenda. Plan je onverwacht een externe meeting over een uur, dan gaat je EV meteen of met hogere prioriteit laden. De mogelijkheden voor uitbreiding en optimalisatie zijn eindeloos, terwijl alles zelfregulerend verloopt.”

Vinger aan de pols

Dynamics houdt nauwgezet bij hoeveel energie de EV’s vragen om nadien maandelijkse overzichten van de energiekosten te creëren. Dit helpt om het laadgedrag beter in kaart te brengen en vormt zo waardevolle input voor toekomstige uitbreidingen van de laadinfrastructuur.

Verder op de ingeslagen weg

“Het was een bijzonder leerrijk proces”, besluit Mathias. “Door vrij te kunnen testen en experimenteren hebben we op korte tijd veel expertise opgebouwd. Niet enkel om ons eigen laadpark uit te breiden en het systeem nóg slimmer te maken, maar ook om gelijkaardige laadoplossingen en integraties te voorzien bij klanten – of ze nu draaien op een Siemens PLC of niet. We gaan naar goede gewoonte geen uitdaging uit de weg en zijn meer dan ooit gemotiveerd om elektrisch rijden te promoten.”

Ons partnership werkt in twee richtingen. Zo belichten we dit succesproject bij andere bedrijven om de durf en knowhow van Dynamics in de kijker te plaatsen.”

Jan Van der Perre, Sales Specialist Energy Management bij Siemens

Over Dynamics

Dynamics uit Menen is al bijna 20 jaar een trouwe partner van zowel grote als kleine productiebedrijven, onafhankelijk van de sector. Met een brede waaier aan industriële automatiseringsdiensten ondersteunt de kmo ondernemers om hun productieprocessen efficiënter, effectiever en performanter te maken.

Contact: Jan Van der Perre – jan.van_der_perre@siemens.com