Het zal nog wel even duren voordat we zonder zorgen de krant op de achterbank van onze zelfrijdende auto kunnen lezen. Toch stelt de autosector alles in het werk om nog een stapje verder te gaan bij de ontwikkeling van voertuigen met nog meer autonomie. Het testen van zo’n autonoom rijsysteem vormt een van de grootste uitdagingen waar de sector voor staat. Men moet ook valideren dat autonome voertuigen veilig genoeg zijn voor de openbare weg.

Testen van autonoom rijsysteem

De verificatie en validatie (V&V) van autonome rijsystemen is geen eenvoudige taak en vraagt om een complexe reeks testen. Autonome rijsystemen moeten daarnaast in staat zijn om in te spelen op en om te gaan met tal van onverwachte kritieke scenario’s. Deze systemen moeten de juiste beslissing nemen om de inzittenden en de andere weggebruikers te beschermen. Aan de hand van simulaties in softwaretools kunnen de verificatie en validatie virtueel gebeuren. Op die manier kunnen ze op basis van onverwachte kritieke scenario’s zonder enig risico op grote schaal plaatsvinden. In een volgende fase zouden tests worden uitgevoerd op een testparcours en op de openbare weg. Door de “probabilistische, datagestuurde beslissingen” die momenteel worden genomen door autonome voertuigen is het niet eenvoudig om de veiligheid van autonome voertuigen bij het operationele ontwerp aan te tonen. Daarom is er een algemeen aanvaarde oplossing nodig om het gedrag van het autonome voertuig te evalueren.

Siemens slaat de handen in elkaar met IVEX

Om de slimme verificatie en validatie van autonome rijsystemen verder te automatiseren, heeft Siemens de handen in elkaar geslagen met IVEX. IVEX is een Belgische start-up die gevestigd is in Leuven. Ze voegen een nieuwe functie toe aan de bestaande V&V-methodologie van Siemens voor geavanceerde rijhulpsystemen (‘advanced driver assistance systems’, ADAS) en autonome voertuigen (AV). Dat doen ze aan de hand van een tool voor de evaluatie van de veiligheid (een ‘Safety Assessment Tool’). Deze Safety Assessment Tool van IVEX is ontworpen om het systeem zowel intern als extern te evalueren. Op intern niveau ziet de tool voortdurend toe op het traject dat wordt uitgestippeld door de bewegingsplanning en spoort hij onveilige situaties voor het autonome voertuig op. Op extern niveau analyseert de IVEX-tool het gedrag van het autonome voertuig als externe waarnemer. Aan de hand van de gegevens kan hij randgevallen en kritieke situaties voor de veiligheid opsporen.

Synergetische samenwerking

In 2019 stelde Siemens Simcenter Prescan360 voor, een pasklare oplossing voor de virtuele validatie en verificatie van zelfrijdende voertuigen. Die kunnen zowel op grote schaal als in een cloud- of clusteromgeving gebeuren. De unieke combinatie met het net geïntroduceerde Simcenter SCAPTOR met ruwe sensorgegevens geeft ingenieurs de mogelijkheid om de technologie voor zelfrijdende voertuigen te ontwerpen en te testen. Daarbij worden bekende producten als Simcenter Prescan, Simcenter Flotherm, HEEDS en Simcenter Engineering Services gebruikt.

Er ontstaat een unieke synergie wanneer Simcenter Prescan360 wordt gecombineerd met het meetsysteem voor de veiligheid van IVEX. Daardoor komen de volgende mogelijkheden in beeld:

  • Veiligheidskritische scenario’s en randgevallen opsporen in de geregistreerde gegevens (uit simulaties of tests op de openbare weg)
  • Problemen van het waarnemingssysteem onderstrepen
  • Tekortkomingen van de ADAS/AV-controller vaststellen
  • De KPI’s inzake veiligheidsstatistieken vaststellen
  • Het OEM-veiligheidsbeleid eenvoudig integreren

Geïntegreerde toolset voor de evaluatie van de veiligheid van autonome voertuigen. 

Siemens en IVEX werken samen om de meest gestroomlijnde toolset op de markt te brengen. De integratie van een betrouwbare simulatieomgeving van Siemens en de veiligheidsstatistieken van IVEX zullen ervoor zorgen dat ingenieurs nog betere resultaten behalen.

Klanten zullen dankzij deze samenwerking nog betere producten kunnen krijgen. Producten kunnen sneller op de markt worden gebracht, zonder daarbij in te boeten op de veiligheid, en de verkregen procesefficiëntie kan worden omgezet in een strategisch concurrentievoordeel. Dankzij deze nieuwe samenwerking helpen beide ondernemingen om onze wegen sneller nog veiliger te maken.

Meer info? Contacteer Francis Gheldof (francis.gheldof@siemens.com).