1000 snellaadstations, op A-locaties overal in Europa. Dat is de ambitieuze doelstelling van Fastned, het Nederlandse bedrijf dat snellaadstations bouwt en exploiteert voor elektrische auto’s. Voor het Belgische netwerk, schakelde countrymanager Caro De Brouwer de hulp in van Siemens TIP (Totally Integrated Power) Partner DSG. Zij voorzien een duurzame en betrouwbare energiedistributie-oplossing van Siemens. Binnen de oplossing rekenen ze op 8DJH middenspanningskasten, Sivacon laagspanningsborden, alsook op de nodige beveiligingscomponenten.

In oktober 2020 opende het eerst Fastned-station in Oostende. Eigenaars van elektrische wagens kunnen er in amper 15 minuten hun wagen ‘voltanken’ dankzij de geavanceerde snellaadtechnologie.

Caro De Brouwer – Countrymanager Fastned

“Tegen eind 2021 wil Fastned een tiental snellaadstations operationeel hebben in België. “Om onze ambities waar te maken, moeten we door een enorm snelle expansiefase”, zegt Caro. “Aangezien het Belgische team initieel slechts uit twee mensen bestond, weliswaar ondersteund door collega’s uit Amsterdam, gingen we op zoek naar een betrouwbare partner met veel knowhow over de lokale eisen voor middenspanningsinstallaties.”

Spanningen in België en Nederland

Belangrijk voor Caro was dat die partner kennis heeft van het Belgische elektriciteitsnetwerk. Er zijn namelijk nogal wat verschillen tussen België en Nederland op dat vlak. “We schreven een vijftal partijen aan. Siemens-partner DSG kwam met het beste voorstel”, gaat Caro verder. “Zij hadden de meeste kennis van de belangrijkste technologische uitdagingen, zoals de beschikbaarheid van het middenspanningsnet, het aansluiten van de juiste transformatoren, load balancing, etc.

“Wat ook belangrijk was: ze dachten meteen mee over de kostenefficiëntie en modulariteit van ons concept. De bouwtijd per laadstation bedraagt vandaag ongeveer 6 weken, maar die tijdspanne willen we zoveel mogelijk verkorten. Daarnaast is het belangrijk dat de technologie makkelijk kan aangepast worden als de behoeftes veranderen. Zo moet de transformator eenvoudig te upgraden zijn. Die flexibiliteit, daarop moesten we kunnen vertrouwen.”

Vertrouwde technologie in een nieuw jasje

Jef Van den Brande – Zaakvoerder DSG

Zaakvoerder Jef Van den Brande legt uit hoe DSG het verschil kan maken: “In de eerste plaats zetten we sterk in op klantennabijheid. Zeker voor dergelijke ‘nieuwe’ projecten is het belangrijk dat er nauw overleg is met de klant. Verder hebben we bij DSG best wat ervaring met voedingscabines. Hoewel de technologie van de snellaadpalen vrij nieuw is, is alles wat achter de schermen gebeurt niet zo uitzonderlijk.”

“We kozen in dit project resoluut voor Siemens-technologie. Zowel de midden- als de laagspanningscomponenten, de beveiliging en de voeding: alles is Siemens. Dat was een bewuste keuze. Siemens heeft een bijzonder betrouwbare reputatie. Bij DSG moeten we vaak interventies doen – en dat is zelden op Siemens-materiaal.”

Van begin tot eind zorgeloos laden

“Dat laatste was voor ons een uiterst belangrijke factor”, aldus Caro. “Om een doorbraak in elektrisch rijden mogelijk te kunnen maken, moet het oplaadproces gemakkelijk en betrouwbaar worden. Dat wil zeggen: je moet erop kunnen rekenen dat de laadpalen altijd werken. Op het Fastned netwerk halen we dan ook 99,9% uptime. En dat kan alleen met een ervaren operations center en een betrouwbare energievoorziening.”

Logischerwijze is ook de responsiviteit van de partner dus van belang. Jef is er alvast gerust in. “Tot nu toe hebben we nog geen interventies moeten doen, maar we zijn best wel wat gewoon als het op snel schakelen aankomt. Zo zijn we 24/7 beschikbaar in geval van problemen, en hebben we een aantal componenten op stock voor het geval dat.”

Mentaliteit en infrastructuur

De samenwerking tussen Fastned en DSG illustreert niet alleen de ambities van de Nederlandse fast-charging pionier, maar ook de uitdagingen en opportuniteiten van elektrische mobiliteit. “In Nederland heeft de overheid een grote push gedaan om de infrastructuur op punt te zetten”, legt Caro uit. “Dat was echt een eye-opener: mensen willen wel omschakelen, maar ze moeten er zeker van zijn dat er voldoende laadmogelijkheden zijn.”

En België volgt, voorzichtig. Zo wil Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters tegen 2030 30 miljoen euro vrijmaken voor laadinfrastructuur. De tandem Fastned-DSG, powered by Siemens, is alvast klaar om die droom in realiteit om te zetten.

Hebt u ook uitdagende energiedistributieprojecten?  Neem dan contact met ons op.