Heel wat van onze diesellocomotieven rijden onder elektrische leidingen waar ze eigenlijk geen gebruik van kunnen maken? Nochtans is een elektrische aandrijving milieuvriendelijker en kostenefficiënter. Daarom ontwikkelde Siemens Mobility de Vectron Dual Mode-locomotief die de voordelen van elektrische aandrijving gebruikt waar mogelijk en overschakelt naar diesel waar nodig. Zo dragen we ons steentje bij om de CO2-uitstoot van het spoorverkeer te verminderen. Contacteer ons voor meer informatie.

Stappen naar een geëlektrificeerde, schone wereld

Spoorvervoer op zich is een duurzame keuze. Treinen transporteren makkelijk massa’s mensen en goederen tegelijkertijd. Zo halen ze een aanzienlijk aantal auto’s en vrachtwagens van de baan. Dat betekent minder files, minder ongevallen maar vooral ook minder uitstoot en luchtvervuiling.

Maar het kan nog ‘schoner’. Een deel van het spoornet is namelijk niet geëlektrificeerd. In België gaat het om zo’n 100 km. Om deze vaak landelijke delen te overbruggen, worden diesellocomotieven ingezet. Die worden dan natuurlijk niet enkel gebruikt voor het niet-geëlektrificeerde stuk spoorweg, maar voor het hele traject. Zo rijden bvb in Duitsland 80% van de diesellocomotieven onder elektrische leidingen waar ze geen gebruik van kunnen maken. Een gemiste kans.

Elektrische locomotieven zijn goedkoper

Elektrisch aangedreven locomotieven zijn niet enkel milieuvriendelijker, ze zijn ook drie keer goedkoper vergeleken met klassieke diesellocomotieven berekend over de hele levensduur. Zo vergen elektrische locomotieven (met weinig bewegende onderdelen) minder onderhoud dan een dieselmotor met al zijn pistons, kleppen, turbines en kettingen. Een diesellocomotief moet ook zijn eigen brandstof meedragen, en dat extra gewicht drukt de efficiëntie. Een studie in het VK berekende dat een elektrische aandrijving maar 55% van de brandstofkosten heeft per kilometer van een diesellocomotief.

Maar het spoor overal elektrificeren is geen haalbare kaart, bijvoorbeeld in rangeerstations (vb. in havens of bij grote industriële spelers). Daar wordt steevast een diesellocomotief ingezet om de aanvoer en handling van materiaal per containertrein uit te voeren. Ontkoppelen en koppelen van/naar een elektrische locomotief leidt tot vertraging, en tijd is geld.

Het beste van twee werelden: Vectron Dual Mode

Siemens Mobility streeft naar een ecologische en tegelijk economische balans in zijn railvloot. Om de CO2-uitstoot van het spoorverkeer te verlagen, ontwikkelde het de Vectron Dual Mode. Deze locomotief wordt elektrisch aangedreven op de trajecten met elektrische bovenleiding, met de hierboven beschreven ecologische en economische voordelen. Maar op de niet-geëlektrificeerde delen van de spoorinfrastructuur schakelt de locomotief naadloos over op een dieselaansturing.

De Vectron Dual Mode-locomotief is gebaseerd op het succesvolle Vectron-platform. Het heeft een spoorbreedte van 1 435 mm en weegt 90 ton. De locomotief is ontworpen voor een 15-kV AC-systeem en is uitgerust met een PZB-veiligheidsysteem. Ongeacht de aandrijvingsmodus heeft de Vectron Dual Mode 2 000 kW trekkracht aan boord. De brandstoftank heeft een volume van 2 600 liter en de locomotief bereikt topsnelheden van 160 km/u.

Onlangs bestelde Deutsche Bahn nog 400 stuks van deze locomotieven voor zijn DB Cargo-afdeling.  In België is de Vectron Dual Mode nog niet gehomologeerd, maar de vooruitzichten zijn hoopvol. Zo draagt Siemens Mobility zijn steentje bij om CO2-uitstoot van ons spoortransport te verminderen, zonder de economische rentabiliteit uit het oog te verliezen.

Wilt u ook weten hoe Siemens uw mobiliteit groener en kostenefficiënter kan maken? Contacteer ons voor meer informatie.