Bij een brand of een ongeval komen de nooddiensten ‘zo snel mogelijk’ ter plaatse. Maar kan dat niet sneller, en veiliger? Siemens Mobility nam deel aan een hackaton om de mobiliteit van prioritaire voertuigen te verbeteren. En wat blijkt, het kan een heel stuk sneller en veiliger dankzij slimme verkeerslichten.

Elke seconde telt

Als de brandweer of ambulance uitrukt, telt elke seconde. Een brand kan al snel overslaan en de overlevingskansen van zwaargewonden of bij hartfalen nemen af met de tijd. Het is dus letterlijk van vitaal belang dat de nooddiensten zo vlot mogelijk ter plaatse geraken.

En daar wringt het schoentje. Het stadsverkeer is vaak zo druk dat interventievoertuigen er moeilijk doorraken. Daarnaast telt Vlaanderen ook aanzienlijk wat gewonden in ongevallen met hulpdiensten die zich door het verkeer murwen. 53% van de ongevallen met noodvoertuigen gebeurt bovendien op kruispunten.

Hackaton

Om deze pijnpunten aan te pakken, organiseerde Ernst & Young samen met Netwerk Brandweer de hackaton Firestarter. Verschillende innovatieve stakeholders dachten samen na over haalbare oplossingen om de werking van de Brandweer te verbeteren.

Stad Antwerpen, Siemens Mobility en Suivo stelden een systeem voor om de verkeerslichten automatisch op groen te zetten als de brandweer nadert en bouwen op deze manier verder op de reeds aanwezige intelligente verkeerssturing van Siemens Mobility. Suivo gps-trackers sturen de locatie van de noodvoertuigen door naar Siemens’ GeoServer, die op zijn beurt de intelligente verkeerslichten aanstuurt.

Automatisch groen: vlot, veilig & voordelig

Met de voorgestelde oplossing geraakt de brandweer sneller op de locatie, maar worden ook de (kruispunt)ongevallen teruggedrongen. Het systeem met bestaande technologieën is bovendien goedkoper dan de installatie van ‘dedicated’ zendapparatuur. Bovendien is een uitbreiding naar andere nooddiensten en kruispunten makkelijker.

Snellere hulp leidt tot hogere overlevingskansen. Maar omdat de nooddiensten van een vlottere doorstroming genieten, is er ook minder kans op ongevallen, vooral aan kruispunten. En als de brandweer ’s nachts de sirene niet op hoeft te zetten, zorgt dit ook voor een verbeterde nachtrust van de omwonenden.

Contacteer Thomas Vincent voor meer informatie.