Wanneer een automatische slede een aluminiumrol vervoert, moeten de instructies haar zonder onderbreking en zonder vertraging bereiken, ook als zij onverwacht moet stoppen. Om deze extreme betrouwbaarheid te verzekeren in een omgeving zonder zichtbare kabels, koos Constellium voor de draadloze RCOAX-oplossing van Siemens. De installatie werd ontworpen door het duo Technic One – ATI.

Constellium is een wereldleider in de ontwikkeling van innovatieve aluminiumproducten met een hoge toegevoegde waarde, bestemd voor een brede waaier van markten en toepassingen, waaronder de luchtvaart, de auto-industrie en de verpakkingssector. De groep is nummer 2 in Europa en nummer 3 in Noord-Amerika voor de productie van blikjes en telt ongeveer 12.000 werknemers in 24 productievestigingen wereldwijd.

De wals- en recyclagesite van Biesheim is gespecialiseerd in de productie van rollen en platen voor de verpakkings- en de automobielmarkt. In 2016 werd -in het kader van de uitbreiding – een beroep gedaan op Technic One en ATI om een transportsysteem voor de rollen tussen de nieuwe productie- en verpakkingsateliers op te zetten.

 

Functionele uitdagingen

• Het transportsysteem moest in staat zijn om rollen veilig over een zestigtal meter te vervoeren.

• Om de prestaties van de productiestroom te garanderen, diende het systeem bovendien volledig geautomatiseerd te zijn.

• Voor de goede werking van de fabriek moest vrije ruimte beschikbaar blijven tussen de productie- en verpakkingszones. Er kon dus geen sprake zijn van bovengrondse kabels en geleidingssystemen waar men niet over of onder kon komen.


Technische uitdagingen

• Om de circulatieruimtes vrij te laten, moest de voeding van de mobiele slede, maar ook de communicatie tussen het vaste gedeelte en de mobiele automaat (transportslede) via draadloze systemen verlopen.

• Ook de veiligheidssignalen voor noodstops moesten draadloos kunnen worden verzonden. De draadloze communicatie moest dus constant en betrouwbaar zijn over het volledige traject van de slede, zonder enig risico op onderbreking of interferentie – een eis waaraan de klassieke draadloze systemen niet voldoen.

• De draadloze communicatie mag de sturing van andere installaties niet verstoren.

 

Oplossing en resultaat

• Technic One en ATI hebben samengewerkt om een automatisch transportsysteem te ontwerpen en uit te voeren dat bestaat uit een slede op rails, gevoed door inductie en gestuurd door een draadloos communicatiesysteem van Siemens (access point en client uit het SCALANCE W-gamma en RCOAX-kabel).

• De geperforeerde coaxkabel (RCOAX) wordt vlak onder het vloeroppervlak geplaatst over het volledige traject van de slede.
Door zijn perforaties brengt hij over zijn volledige lengte een signaal over. Dit signaal wordt opgevangen door twee redundante antennes onder de slede. De constante nabijheid tussen de RCOAX en de antennes van de slede garandeert ononderbroken en storingsvrije communicatie.

• De slede stopt wanneer een storing op haar traject wordt gedetecteerd of wanneer de noodstop vanuit het vaste deel wordt geactiveerd (failsafe systeem). De communicatie verloopt uiterst snel dankzij de IPCF-functie (IPCF = Industrial Point Coordination Function), een exclusiviteit van het draadloze gamma van Siemens.

• De RCOAX-kabel en de inductiekabel worden over het hele traject in de vloer ingewerkt. Siemens heeft de studies uitgevoerd om interferentie tussen beide kabels uit te sluiten.

• Een laag hars beschermt de kabels in de vloer. Heftrucks kunnen dus door de zone blijven rijden zonder gevaar dat de installatie wordt beschadigd.

• De globale besturingsoplossing wordt geleverd door Siemens. Naast de RCOAX-kabel omvat die een geautomatiseerd IM 151­8 besturingssysteem en een KTP 1000 display dat langs het parcours geïnstalleerd wordt.

• Het systeem is in 2016 in gebruik genomen. De slede kan in beladen toestand een snelheid van 30 m per minuut bereiken (en bijna het dubbele om terug te keren zonder lading).

 

Voor meer informatie, contacteer Gregory Putman: gregory.putman@siemens.com.

Raadpleeg deze site voor meer informatie betreffende Constellium.