Met maar liefst 25 controleposten heeft Brussels Airport het grootste handbagage screeningplatform in Europa. Maar hoe scoort onze nationale luchthaven op het vlak van efficiëntie? Uitstekend, zo blijkt. De snelheid en betrouwbaarheid van de Tray Return Systems (TRS), die de plastic bakjes voor persoonlijke spullen en handbagage laten circuleren, speelt daarbij een grote rol. Het resultaat van een sterke combinatie tussen de expertise van ENGIE Fabricom en een brede waaier aan Siemens-automatiseringsproducten. 

Vroeger hadden reizigers voor veiligheidscontroles de keuze uit twee mogelijkheden: Pier A voor Schengenvluchten en pier B voor andere bestemmingen. In een project om de efficiëntie van dit screeningsproces te verhogen, alsook om het comfort van de reizende passagier op Brussels Airport te verbeteren, werd besloten om in 2014 een volledig nieuw screeningsplatform te bouwen. De “connector”, zoals het platform heet, verbindt sindsdien beide terminals en is met zijn 25 screeningslanes in dezelfde zone één van de grootste van Europa.

 

Internationale belangstelling

“Vanaf de opening was dit een schot in de roos”, zegt Peter Gheysels, Sales Manager bij het Airport Systems-team van ENGIE Fabricom – de vaste partner voor installatie en onderhoud op de luchthaven.

“Een hypermodern screeningsplatform, opgebouwd uit de nieuwste technologieën en de beste materialen, staat garant voor efficiëntie en kwaliteit. Het voltallige team en alle partners mogen terecht fier zijn op deze realisatie waarvoor heel wat belangstelling uit de rest van de wereld kwam.”

 

“Om onze target te halen, moeten de TRS-machines 99,5% van de tijd operationeel zijn. Dat kan enkel met de beste technologie op de markt.”

Peter Gheysels, Sales Manager bij ENGIE Fabricom Airport Systems.

 

Regelmatige upgrades

“De evolutie in de informatisering gaat razendsnel en stilstaan is achteruitgaan in onze sector”, zegt Peter. “Onze machines worden regelmatig onderworpen aan upgrades om ze nog performanter te maken en om onze processen nog beter te kunnen opvolgen.

Daarom maakten we vorig jaar de overstap van de Siemens S7-ET200S naar de Simatic S7-1500. Deze nieuwe PLC kwam tegemoet aan de extra noden die we hadden. Zo geeft het ons een hoger aantal noodzakelijke communicatieprotocols en levert het een veel betere performantie. Positief is ook dat we nog betere controleprogramma’s kunnen installeren, waardoor er een veel betere en gedetailleerde opvolging van de verschillende deelprocessen mogelijk is. Hierdoor wordt de betrouwbaarheid en de efficiënte van de installatie verder verhoogd.”

 

 

Automatisering werpt vruchten af

Voor de aandrijving van de TRS-machines koos ENGIE Fabricom voor Simotics S-1FK7 servomotoren en een Sinamics S110-converter. “Zo behouden we een compact geheel dat niet moet inboeten op betrouwbaarheid en veiligheid. Die Siemens-aandrijving is bovendien makkelijk te integreren met de overige Siemens-producten, hoewel we op andere luchthavens al verschillende merken succesvol combineerden. Tot slot zorgt het gebruiksvriendelijke controlepaneel Simatic HMI TP 1200 ervoor dat we snel defecten kunnen opsporen, zodat de controleposten operationeel blijven. De echte winnaars van deze vergaande automatisering zijn uiteindelijk de reizigers.”

“De twee grootste voordelen van onze samenwerking met Siemens: een uiterst professionele service en een sterke vertrouwensband met onze vaste contactpersoon.”

Philippe Pioli, Senior Project Manager en Peter Gheysels, Sales Manager bij ENGIE Fabricom Airport Systems.

 

Snellere maar veilige controles

Wie vandaag op vliegreis gaat, hoeft bij de controleposten in Brussels Airport geen plastic bakjes meer te nemen of terug te plaatsen. Voor en na de screening verloopt alles automatisch. “Dat maakt de reiservaring niet alleen aangenamer, het is ook geluidloos en ergonomisch”, weet Peter.

“Door de continue optimalisering van het systeem zorgen we bovendien voor een maximale passagiersdoorstroming en houden we de toenemende druk op het veiligheidspersoneel binnen de perken. Een huzarenstukje als je weet dat nieuwe Europese wetgevingen, zoals die voor vloeistoffen, en extra maatregelen na de aanslagen van maart 2016, de belasting op de doorstroming van passagiers verhogen. Maar Brussels Airport behoort nog steeds tot de efficiëntste en beste leerlingen van Europa en zelfs de wereld. De snelle en betrouwbare TRS-machines zijn een cruciale factor bij  deze prestaties, in combinatie met onder meer deskundige medewerkers en remote screening.”

 

Voor de goede werking van de TRS-machines rekent Brussels Airport op deze Siemens-automatiseringsproducten: