Reële vraagstukken, digitale begeleiding en meer verantwoordelijkheid voor de studenten. Dat zijn slechts enkele van de nieuwe lesopvattingen waar hogeschool Thomas More campus Geel mee uitpakt in de opleiding professionele bachelor Elektromechanica. Het wil daarmee afgestudeerden beter voorbereiden op het werkleven. “De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend”, zegt docent Frank Peeters. “In ons nieuwe PLC-labo werken studenten sinds kort in een nieuw onderwijsconcept met echte én virtuele PLC’s van Siemens. Het niveau van de opleiding ging meteen de hoogte in.”

Eerstejaarsstudenten van de professionele bachelor Elektromechanica krijgen sinds februari 2019 les in een volledig vernieuwd labo voor het vak PLC. Daar staan 20 Siemens SIMATIC S7-1500 PLC’s, evenveel simulatiepanelen en heel wat schaalmodellen van onder meer mengmachines en pompsystemen. “Wanneer de studenten de PLC’s programmeren, zien ze meteen hoe de gekoppelde toestellen zich gedragen”, zegt collega Ludo Cambré.  “Binnenkort stellen we het labo ook open voor tweede- en derdejaarsstudenten, graduaatstudenten en zelfs masterstudenten Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven zullen welkom zijn.”

De 7 pijlers van HILL

Met het nieuwe labo wil Thomas More een moderne vorm van lesgeven introduceren in de opleiding: High Impact Learning that Lasts (HILL). Dit onderwijsconcept bestaat uit zeven bouwstenen:

  1. Urgentie, hiaat en probleem – de studenten zullen in het labo reële en dringende problemen oplossen.
  2. Zelfmanagement en learner agency – de student neemt z’n leerproces zelf in handen, hij kan met de PLC oefenen wanneer hij zelf wil, dag en nacht. Na elke lesmodule reflecteren de studenten over hun methodes en inzichten.
  3. Samenwerking en coaching – de docent staat niet voor de groep, maar is er deel van en stimuleert interactie.
  4. Hybride leren – het internet helpt, alle lesmodules staan online en zijn voorzien van korte kennisclips die stapsgewijs de leerstof duidelijk maken.
  5. Actie en kennisdeling – door in kleine groepjes te werken, geven studenten elkaar makkelijker feedback.
  6. Flexibiliteit – de fysieke omgeving stimuleert informele, spontane interacties. Het labo is bijvoorbeeld lichtrijk, open en laat toe om aan twee kanten te projecteren.
  7. Evaluatie – de studenten krijgen maar één test op het einde van de rit. Zo vermindert het aantal stressmomenten. Daarnaast zijn er voldoende feedbackmomenten tussendoor om de student hierop voor te bereiden.

Voor de combinatie van bouwstenen 1 en 4 kijkt Thomas More naar Siemens. De software SIMATIC S7 PLCSIM Advanced zorgt er immers voor dat de studenten thuis of vanop afstand verder kunnen werken aan hun PLC-oefeningen. “Zo beëindigt iedereen de modules op zijn of haar eigen tempo, met behulp van een uitgebreid en toonaangevend softwarepakket”, zegt Ludo Cambré.

Win-win voor studenten en docenten

“De HILL-methode vergt een mentaliteitswijziging bij zowel studenten als docenten”, verduidelijkt Frank Peeters. “We zijn nog maar net van start gegaan, maar we zien nu al resultaat. De studenten vinden het niet alleen aangenaam om meer vrijheid te krijgen, het merendeel presteert ook beter. Zo waren de examenuitslagen een pak beter dan vorige jaren, terwijl de moeilijkheidsgraad hoger lag. De docenten uit het tweede jaar Elektromechanica bevestigen ook dat de studenten in september met een sterke basis PLC-kennis toekwamen, waardoor ze sneller vooruit kunnen. Op dat elan willen we in de toekomst verdergaan.”

Twee handen op een buik

Een centraal element in het prille succes van de nieuwe onderwijsvorm is de beschikbare hard- en software. Daarvoor koos Thomas More alweer voor een samenwerking met Siemens. “We evalueren geregeld met welke leverancier we het beste in zee gaan”, legt Frank Peeters uit. “Daarbij letten we naast de technische aspecten ook op het marktaandeel van de leverancier. Wanneer onze studenten hier de deur uitgaan, is de kans immers groot dat ze met specifieke producten en merken aan de slag zullen gaan op de werkvloer. Een derde factor is de kwaliteit van de ondersteuning. Tel je alles samen, dan is Siemens simpelweg de nummer één. Onze relatie gaat dan ook al decennia terug.”

“Siemens gelooft heel erg in het vroeg laten kennismaken van jongeren met de nieuwste technologieën. We nemen hiervoor verschillende initiatieven. Met Thomas More werken we al lang goed samen. Het nieuwe labo en de toekomstgerichte manier van lesgeven past volledig in onze visie. We zijn dan ook heel trots hiertoe te hebben bijgedragen.”, aldus Francis Gheldof, verantwoordelijk voor onderwijs bij Siemens Digital Industries.

Snel inzetbare werkkrachten

Isabelle Poels, opleidingsmanager Elektromechanica op de Thomas More-campus in Geel, ziet de toekomst rooskleurig in: “Je moet als vooruitstrevende hogeschool de klassieke onderwijsvormen in vraag durven stellen. De samenleving wordt bijvoorbeeld digitaler en daarin moet je mee. Vanuit de (internationale) industrie groeit bovendien de vraag naar rijpere, snel inzetbare afgestudeerden mét voldoende soft skills, zoals communicatie, flexibiliteit, teamwerk en een doe-mentaliteit. Op die elementen zetten we dan ook volop in in onze opleiding. Zo moeten studenten vandaag veel meer initiatief nemen bij hun eigen leerproces. We zijn meer dan ooit de weg van het moderne onderwijs ingeslagen en zowel de studenten als de docenten zijn enthousiast over deze evolutie.”

Voor de uitrusting en de ondersteuning van het PLC-labo rekent Thomas More op deze Siemens-producten:

  • SIMATIC S7-1500 – PLC: de laatste generatie PLC’s met een brede waaier aan flexibele, schaalbare mogelijkheden voor studenten.
  • TIA Portal V15.1 – Software: met dit softwareprogramma schrijven studenten snel de nodige PLC-programma’s voor hun oefeningen.
  • SIMATIC S7 PLCSIM Advanced – Software: een handige tool voor simulatie en virtuele inbedrijfname. Zo kunnen studenten ook thuis oefenen.

Meer informatie over Thomas More Campus Geel ? Raadpleeg deze site.

Vragen voor Siemens ? Contacteer Francis Gheldof – francis.gheldof@siemens.com.