Wie prefab beton zegt, zegt Kerkstoel 2000+. Het bedrijf – onderdeel van Groep Kerkstoel – geniet een ijzersterke reputatie in de productie vloerplaten en dubbele wanden. Naast de jarenlange ervaring en expertise van de ruim 100 medewerkers dankt Kerkstoel 2000+ zijn succes ook aan continu innoveren en investeren. Daartoe hoort ook de recente optimalisatie van de kritische kubeltransportinstallatie met draadloze Siemens-technologie.

Het kubeltransport is de levensader van onze productie,” legt Kurt Van den broeck, technisch verantwoordelijke bij Kerkstoel 2000+ uit. “De installatie zorgt voor het transport van de betoncentrale naar diverse losposities en kan tot 2 m3 beton per keer vervoeren. En dat 16 uur per dag.”

Voor zowel de elektrische voeding als communicatie had de Finse fabrikant van het kubeltransport sleepleidingen voorzien. Kurt: “Ik hoef je niet te vertellen dat dit problematisch was. De communicatie viel geregeld weg, waardoor de kubel soms uitviel of – erger nog – zijn lading op de verkeerde plaats lostte. Naar zowel productiviteit als veiligheid toe konden we dit echt niet tolereren.”

Het volledige veiligheidsconcept van de Kubel was niet meer conform: Het traject is uitgerust met enkele onderhoudsplatformen op hoogte en de toenmalige installatie kon de mobiele unit niet veilig stoppen indien er personeel aanwezig op was. Er ontstond het risico dat je hier aangereden werd door het transportsysteem. De onderhoudsplatformen zijn nu voorzien van een hekwerk met veilige deurschakelaars en het hele traject werd in veilige zones opgesplitst d.m.v. contactloze positieschakelaars.
Op deze manier kan de Kubel niet bewegen in de nabijheid van een onderhoudsplatform als er personeel op aanwezig is.

In het verleden heeft Kerkstoel de sturing en veiligheid apart opgebouwd. Dit is nu gecombineerd in de Fail-Safe PLC.

Betrouwbare communicatie met SCALANCE
Om de sturing van het kubeltransport te vernieuwen gingen Kurt en zijn team te rade bij integrator Dymotec. Kurt: “Onze belangrijkste voorwaarde voor de nieuwe sturing was uiteraard betrouwbaarheid. Vanwege de stoffige omgeving leken sleepleidingen ons niet ideaal. Daarom onderzochten we met Dymotec de mogelijkheid om draadloos te werken.” Een eerste poging om de sturing van de kubel draadloos op te zetten behaalde niet het gewenste resultaat waarna Dymotec Siemens contacteerde. Een ingenieur van Siemens kwam ter plaatse om samen met Dymotec de opties te analyseren. In onderling overleg met Kerkstoel werd gekozen voor een SIMATIC S7-1500F CPU in combinatie met ET200SP decentrale IO-eilanden en draadloze SCALANCE IWLAN-communicatie, waaronder de 795-6MP-antennes voor extreme buitenomgevingen.

Uitdagend traject
“Toegegeven, we waren er niet gerust op,” zegt Kurt. “De baanlengte is ruim 80 meter, met verschillende curves.
Bovendien zijn er heel wat metalen in de omgeving van de kubelbaan die de communicatie kunnen verstoren.
Siemens verzekerde ons echter dat het geen probleem zou zijn.” En zo geschiedde: terwijl Dymotec aan de slag ging met de kablage van de kubel zelf, zorgde het team van Kurt voor de installatie en het testen van de wireless sturing van Siemens. “De hele ombouw nam slechts één weekend in beslag.” zegt Kurt. “Van bij het begin werkte alles perfect.
En behalve een paar kleine bijsturingen zijn er sinds de installatie een jaar geleden geen noemenswaardige incidenten geweest. Het kubeltransport werkt precies zoals we dat wilden: vlot, betrouwbaar en veilig. Wat ons betreft is dit een heel aangename samenwerking geweest.

Contact: Bart Boumans – bart.boumans@siemens.com

http://www.siemens.com/iwlan

Dymotec is gespecialiseerd in industriële elektrische en automatiseringsprojecten. Hun expertise in elektrische engineering, bordenbouw, software engineering, safety en installatie werd aangewend voor de ontwikkeling van de nieuwe sturing voor het Kübel transport.