Fun fact: een Boeing 747 passagiersvliegtuig verbrandt ongeveer 12 liter kerosine per kilometer.[1] Op Brussels Airport zorgt Hydrant Refuelling Systems (HRS) – een dochterbedrijf van Skytanking – via ingenieuze pompsystemen voor de bevoorrading van de vliegtuigen. Toen de frequentiesturing van hoofdpomp 4 aan vernieuwing toe was, kozen technical manager Hans Lambeau en projectingenieur Maxim Breugelmans voor een retrofit van Masterdrives naar Sinamics G120P.

Opslag, kwaliteitscontrole en levering van kerosine aan Brussels Airport

De kerosine waarmee vliegtuigen opstijgen van Brussels Airport legt een hele weg af voor ze het tarmac bereikt. Zo zorgt een militair NAVO-pijpleidingennet (CEPS) voor de opslag, het transport en de verdeling doorheen heel Europa. In België is de Belgian Pipeline Organisation (BPO-NATO) verantwoordelijk voor de bevoorrading van onder meer HRS, dat op zijn beurt instaat voor opslag, kwaliteitscontrole en levering van kerosine aan Brussels Airport.

Investering in modernisering

“De kerosine wordt van de HRS-ontvangsttanks verpompt naar de opslagtanks voor de bevoorrading van de luchthaven via de pompinstallatie Transfer Pump 4 (TP4)”, legt Hans uit. “Oorspronkelijk waren er slechts drie kleinere transferpompen. Sinds vele jaren doet de grotere TP4 eigenlijk al het werk en fungeren de kleine pompen als back-up. Op TP4 werd bovendien een Masterdrives-frequentiesturing geïnstalleerd. De reden: als de tank bijna leeg is moet de motor niet hetzelfde vermogen hebben als wanneer hij vol zit.”

In 2010 kreeg HRS bericht dat de Masterdrives-frequentiesturing tegen 2020 uitgefaseerd zou worden. Om de continuïteit van de bevoorrading te bewaken, moesten Hans en Maxim dus op zoek naar een oplossing. Ze namen contact op met Siemens. “We zagen dit niet als een aankoop, maar als een investering in het moderniseren van onze installatie.”

sinamics g120p

In dit geval is er besloten om de Masterdrives te vervangen door een Sinamics G120P omdat het hier over een pomp gaat. De G120P is de standaardoplossing voor dit soort toepassingen (pompen, ventilatoren en compressoren). Bovendien heeft deze frequentiesturing standaard enkele pompfuncties ingebouwd, zoals een PID-regelaar voor de flowregeling, een ‘flying restart’-functie voor wanneer de drive moet opstarten als de pomp draait door de bestaande flow, en meer.

Relaas van een retrofit

Omdat het om een kritische installatie gaat, moest de vervanging van de frequentiesturing ’s nachts gebeuren. Bovendien mocht niks aan het toeval overgelaten worden. “Kevin Weverbergh, onze Siemens-contactpersoon voor dit project, kwam vooraf ter plaatse om alle technische en praktische details op te tekenen”, geeft Hans aan. “In maart vond de factory acceptance test (FAT) plaats bij Siemens.” Normaalgezien zou kort daarna de eigenlijke retrofit plaatsvinden, maar corona gooide roet in het eten. De installatie werd verschoven naar eind augustus.

HRS retrofit masterdrives sinamics g120p

Samen met vaste Siemens-partner Inarti werd een plan uitgestippeld om in slechts 24 uur tijd de volledige retrofit van Masterdrives naar Sinamics G120P uit te voeren. “Overdag zorgden de installateurs voor de elektrische montage”, legt Maxim uit. “Ze ontkoppelden de oude kast en sloten de nieuwe aan. ’s Nachts werd de PLC door Siemens even uitgeschakeld om de communicatie tussen de Simatic PCS 7 en de nieuwe frequentiesturing op te zetten en het nieuwe systeem uitgebreid te testen.”

Inarti: het voordeel van een vaste partner

Een retrofit van een kritische installatie met zo’n strakke deadline is geen sinecure. Daarom werkt Siemens al sinds jaar en dag samen met vaste partner Inarti. “De kunst is om zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten”, legt oprichter Pieter Reyniers uit. “Daarom is een voorafgaand bezoek zo belangrijk. Gelukkig kunnen we bij Siemens altijd rekenen op een grondige voorbereiding. Daarnaast hebben we samen heel wat ervaring opgedaan: we weten perfect waar we naartoe willen en waar we moeten landen. ”

Siemens Digital Enterprise Services – Retrofit and Modernization: de troeven op een rij

Het volle potentieel uit je productie-omgeving halen? Reken dan op de Retrofit and Modernization Services van Siemens Digital Enterprises. Daarmee bespaar je niet alleen op onderhoudskosten, je verhoogt er ook de beschikbaarheid van je installaties mee. Bovendien helpen deze slimme oplossingen je om efficiënter, energiezuiniger en slimmer te werken dankzij intelligente integratie met de automatiseringsomgeving.

Reduceer je kosten

Moderniseer machines, aandrijf-, proces- en automatiseringssystemen om de onderhoudskosten te verlagen en de beschikbaarheid en levensduur te verhogen.

Verminder ongeplande downtime

Voorkom onverwachte stilstanden door op tijd te upgraden naar de meest recente technologie en de daarbijhorende veiligheidsstandaarden.

Digitaliseer stap voor stap

Maak je installaties klaar voor de toekomst met moderne componenten en slimme integratie met onder meer het TIA-platform, en geniet van geavanceerde communicatie, diagnostiek en monitoring.

[1] www.boeing.com

Meer info:

Digital Enterprise Services:http://siemens.be/digital-enterprise-services

Retrofit: http://siemens.be/retrofit

Sinamics G120P : https://new.siemens.com/global/en/products/drives/sinamics/low-voltage-converters/industry-specific-frequency-converter/sinamics-g120p.html

Contact:

Stuur een mail naar industrial-services.be@siemens.com en ontdek hoe Siemens Digital Enterprise Services jouw productie-omgeving kan begeleiden naar de toekomst.