Economie en ecologie staan niet langer diametraal tegenover elkaar. Vandaag gaan ze hand in hand om een betere wereld te maken. Iets waarvan Siemens al bij de oprichting een missie maakte. Met de lancering van haar nieuwe duurzaamheidsrapport voor België toont het bedrijf nu ook welke inspanningen het zelf levert om daarin vooruitgang te boeken en hoe het klanten ondersteunt om hetzelfde te doen.

In 2015 al sprak Siemens de ambitie uit om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn. Het zit vandaag aan 54%. Een proces dat achter de schermen reeds liep in verschillende initiatieven, maar dat voortaan breder uitgedragen en samengebald wordt.

“Duurzaamheid is geen opportuniteit, maar een noodzaak en een business”, zegt Eddy Nelis, Senior Vice President Digital Industriesvoor Siemens België-Luxemburg. “Wie vandaag niet investeert, dreigt morgen buitenspel te staan. Wij krijgen nu al meer en meer vragen van klanten over wat we doen op vlak van ESG (environmental, social, governance) en of we dat ook kunnen aantonen.”

“Voor ons ligt de sleutel tot meer duurzaamheid in meer digitalisering. Door concepten eerst virtueel te simuleren en valideren alvorens ze in de reële wereld te bouwen, heb je een hefboom in handen om sneller en met minder energie en minder verlies meer impact te genereren. Die versnelling zal nodig zijn om de opwarming van het klimaat te beperken tot 1,5 °C, iets waar Siemens zich volledig achter schaart.”

360°-aanpak

Eddy Nelis schat dat het potentieel voor verbetering door middel van automatisering en digitalisering nog 60% bedraagt. Werk aan de winkel, dus. Met lokale duurzaamheidsrapporten wil Siemens tonen hoe het dat potentieel helpt te ontgrendelen. Het Belgische ‘Business to Society Report’ verscheen in januari.

Nelis: “We willen onze ESG-ambities intern en extern meer tastbaar maken met dit rapport. Het DEGREE framework legt daarvoor de basis en het gaat verder dan milieu alleen. Het is geënt op de SDG doelstellingen van de Verenigde Naties. DEGREE (Decarbonisation, Ethics, Governance, Resource efficiency, Equity, Employability) staat voor een 360°-aanpak over zes duurzaamheidsdomeinen, die al onze stakeholders, medewerkers, klanten, leveranciers, onderwijspartners en overheden verbindt. Duurzaamheidsdoelstellingen haal je immers niet alleen. Het duurzaamheidsverhaal van Siemens is er een van sterke partnerships en ecosystemen. Log!Ville bijvoorbeeld, waarin we ons inzetten om de logistiek van de toekomst te omarmen. Daarnaast geloven we sterk in kennisontwikkeling. Eigen medewerkers worden via het digitale leerplatform My Learning World aangemoedigd om continu bij te leren, zodat ze relevant blijven, voor zichzelf en voor onze klanten. Maar we werken ook samen met het onderwijs in STEM-projecten, bij duaal leren, met softwarelicenties, door workshops voor leerkrachten, en met onze eigen Siemens Industry Academy.”

Geld verdienen met duurzaamheid

Belangrijk in dit verhaal is dat duurzaamheid haar geitenwollensokken heeft afgeschud. Er kan wel degelijk geld mee verdiend worden.

“Kijk maar naar wat de energieprijzen doen, vandaag. Bedrijven die al in hun eigen elektriciteit voorzien, komen hier sterker uit. Maar het gaat verder dan kosten besparen alleen. Er liggen opportuniteiten voor nieuwe en betere business”, onderstreept Nelis. “De technologie bestaat vandaag om ons voor te bereiden op een koolstofneutrale wereld. Systemen om de treinen van de toekomst groen te laten rijden, 3D-printen om minder kostbare metalen verloren te laten gaan … Het is zaak om telkens de maatschappelijke juiste keuzes te maken. Dat willen we als Siemens ook doen. Aan de hand van een ESG-radar zullen we beslissen in welke projecten we willen stappen. Worden ze als te vervuilend gezien, dragen ze bij aan de verdrukking of uitbuiting van bevolkingsgroepen, dan laten we ze liever aan ons passeren.”

Ook in haar portfolio trekt Siemens de kaart van duurzaamheid. “70% van onze omzet wordt vandaag gehaald met producten die met een ‘uitstekend’ gelabeld worden op vlak van ecologie. Tegen 2030 moet dat 100% zijn. De impact die we als bedrijf kunnen hebben door ook onze klanten te helpen om hun duurzaamheidsambities waar te maken is immers nog vele malen groter”, besluit Nelis.

Meer informatie op www.siemens.be/duurzaamheid, www.siemens.be/industrie www.siemens.be/sia

Dit artikel werd geschreven door Valerie Couplez, en verscheen eerder in Industrial Automation Magazine.

Contact: Katrien Valkiers – katrien.valkiers@siemens.com