Nieuw businessmodel op basis van big data

Het West-Vlaamse bedrijf Vyncke is één van de grootste producenten van turnkey bio-massaverbrandingsinstallaties.

Nieuwe technologie en nieuwe platformen bieden consumenten tal van nieuwe mogelijkheden. Vandaag worden auto’s gedeeld, materiaal voor een prijsje uitgeleend, kledij geruild. Maar ook in B2B veranderen de wensen van klanten. Zo zijn bedrijven steeds minder geneigd om te investeren in zware en dure installaties. Ze prefereren te betalen voor de outcome, veeleer dan zelf de investeringen en risico’s te dragen.

Op die tendens wil het West-Vlaamse Vyncke anticiperen. Vyncke is één van de grootste producenten van turnkey bio-massaverbrandingsinstallaties. Deze schone energiecentrales leveren stroom, al dan niet in combinatie met stoom, thermische olie, warm water of hete gassen.
Dankzij Vyncke konden al meer dan 4.000 bedrijven wereldwijd hun ecologische voetdruk gevoelig verlagen.

Digitalisering is de weg voorwaarts
“Digitalisering is de enige weg voorwaarts”, volgens Peter Vyncke, CEO van Vyncke. “En dat brengt met zich mee dat we in de toekomst anders zullen werken dan vandaag. Onze klanten zullen van ons ten allen tijde stroom vragen – en wij zullen in staan voor een oplossing die de beschikbaarheid van de installatie garandeert. Willen we betrouwbare formules kunnen aanbieden, dan hebben wij volledige transparantie nodig over de werking van onze installaties.
In die zin kan MindSphere, het Cloud Based Open IoT Operating System van Siemens ons helpen om het businessmodel van de toekomst te realiseren. Samen kunnen we klanten absolute meerwaarde bieden dankzij big data. Bovendien kan het platform gewoon meegroeien met onze ambities. En net omwille van zijn open karakter kan dit feilloos geïntegreerd worden, zonder veel aanpassingen in het ontwerp van onze machines.“

De toekomst begint vandaag
Vyncke paste MindSphere toe op een biomassa installatie bij Attero, één van de grootste afvalverwerkers in Nederland. Attero levert hiermee groene stoom aan Peka Kroef om hun aardappelproducten te blancheren en pasteuriseren. Dat is goed voor een besparing van 12.800 ton CO2 per jaar, vergeleken met de vroegere gasgestookte installatie. “Heel wat klanten zitten met specifieke vragen over de prestaties van hun energie-installatie. Welk percentage van de capaciteit benutten we? Hoe vaak bereikt onze installatie kritische temperaturen? Het was niet simpel om daarop te antwoorden, maar samen met Siemens hebben we daar een oplossing voor gevonden.”

De data zijn er, boor ze aan!
Moderne machines zitten boordevol controllers die data genereren. De uitdaging is om hiermee aan de slag te gaan. MindSphere maakt machine data toegankelijk in 3 stappen:

  • De machine data worden op een veilige manier naar de cloud gestuurd
  • MindSphere slaat deze data op, en analyseert ze volgens de noden van de klant
  • Een dashboard geeft een duidelijk overzicht van kritische indicatoren en analyses.

Dankzij deze analyses en dashboards wordt duidelijk welke componenten beter zouden kunnen draaien en waar de machine geoptimaliseerd zou kunnen worden. Maar daar blijft het niet bij.

De volgende stappen
MindSphere maakt het Vyncke mogelijk om in de toekomst beter inzicht te verwerven in het gebruik van de installatie door de klant en haar service hier beter op af te stemmen. Zo wordt de fysieke installatie ondergeschikt aan de geleverde diensten zoals operational assistance, efficiency & uptime improvement, dashboarding en predictive maintenance.

  • Ontdek hoe Mindsphere ook uw service kan verbeteren: mindsphere.io
  • Contacteer Viktor De Saeytyd via viktor.de_saeytyd@siemens.com