De bedoeling van ‘smart buildings’ is dat ze ons leven makkelijker en vooral efficiënter maken. Maar de interactie met slimme gebouwen is nog voor verbetering vatbaar. 

Naar een betere gebruikservaring

Er wordt almaar meer gesproken over slimme gebouwen waar het aangenaam toeven is. De basisvoorzieningen in gebouwen zijn op zich niet veranderd (verwarming, verlichting, verluchting, toegang), maar wel de manier waarop ze op elkaar en op verschillende situatie inspelen.

In ‘traditionele’ gebouwen werken de systemen elk apart, met hun eigen knopjes of afstandsbediening. Akkoord, de verwarming kan geprogrammeerd worden, maar zonder rekening te houden met de effectieve noden (vb. wanneer iedereen op het personeelsfeest is in plaats van op hun werkplek). Het Internet of Things (IoT) zorgt voor een kentering.

Passieve sturing

Sensoren meten de meest verscheidene dingen: hoeveel mensen er zich in een ruimte bevinden, de temperatuur en luchtkwaliteit, het lichtniveau, … Een echt slim gebouw gebruikt al deze gegevens om de voorzieningen aan te sturen. En liefst zonder de actieve tussenkomst van de gebruiker.

Voorbeelden van een dergelijke passieve sturing zijn er in overvloed. De verwarming gaat uit een uurtje voor de laatste collega’s vertrekken, gebaseerd op de agenda’s. De airco en verluchting schakelt wat hoger gebaseerd op de weersvoorspelling, nog voor het te warm wordt.

Controle aan de gebruikers

Maar iedereen voelt temperatuur verschillend aan. Zo kan een slim gebouw de verwarming aanpassen aan de mensen die effectief aanwezig zijn. Of het systeem geeft aan waar in de ruimte het iets warmer of kouder is, zodat de collega’s hun favoriete microklimaat kunnen opzoeken.

Mensen zijn niet graag overgeleverd aan een anoniem systeem. Daarom is het belangrijk om gebruikers toch controle te geven op de voorzieningen. Het intelligente systeem berekent dan de beste manier om aan het grootst aantal wensen tegemoet te komen zonder een thermostaatoorlog te ontketenen.

Actieve interface

Maar als er toch interactie nodig is tussen gebruikers en systemen, dan is die best zo eenvoudig, intuïtief en modulair mogelijk. De interface moet zich aanpassen aan de noden van de persoon en de (toekomstige) situaties. Een werknemer wil enkel een paar parameters aanpassen, terwijl de technieker of officemanager een vollediger overzicht nodig heeft om de werkplek te laten evolueren.

Stemgestuurde digitale assistenten zijn de toekomst. Ze maken de interactie met het gebouw – als die nodig zou zijn – nog een stuk vlotter. Vraag bijvoorbeeld ‘een teamvergadering’ en de assistent zoekt een geschikt moment in de kalenders van de collega’s, boekt (verwarmt en verlicht) een meeting room en stuurt herinneringen. Maar bedrijven aarzelen nog om systemen in gebruik te nemen waarbij (een digitaal) iemand meeluistert.  Iedereen wenst momenteel nog geen “Alexa” in huis of op kantoor.

Lees het volledige artikel hier.

Graag uw ideeën challengen met ons?  We helpen u graag verder !